Jak zadbać o układ napędowy

Jeżdżąc motocyklem, nie zapomnij zadbać o swój napęd. Zerwanie łańcucha często jest przyczyną drogich napraw, a wystarczyłoby tylko w odpowiednim momencie wymienić go na nowy.

chain-gfee41aaef_1280

Jedną z czynności którą należy wykonać jest prawidłowe czyszczenie łańcucha przed smarowaniem. Wystarczą do tego dwie rzeczy: środek do czyszczenie łańcuchów oraz przeznaczona do tego szczotka. Nie powinieneś używać w tym celu rozpuszczalników ani benzyny i pod żadnym pozorem szczotek ze stalowym włosiem. Większość łańcuchów motocyklowych posiada gumowe uszczelnienia (oring, xring itp.). Czyszcząc łańcuch nieodpowiednimi środkami lub, co gorsza, szczotką drucianą, uszkadzasz uszczelnienia. Przez to żywotność łańcucha drastycznie się skraca.

Kolejną rzeczą wartą poruszenia jest odpowiednie smarowanie łańcucha. Zastanawiałeś się, w które miejsca w łańcuchu powinien dotrzeć smar? Powinien on znajdować się między elementami ruchomymi łańcucha (pomiędzy blachami, oraz między tuleją a pinem łańcucha). Stosując nieodpowiednie środki (np. smary łożyskowe), powodujesz, że łańcuch, mimo dobrego pokrycia smarem, pracuje na sucho w miejscach, gdzie powinien być tłusty. Często słyszy się także „posmaruj łańcuch starym olejem”, ale to także nie jest prawidłowe. Może i olej dotrze do kluczowych miejsc, ale z uwagi na panujące siły, łańcuch po chwili pozbędzie się całego środka smarnego, a cały olej znajdzie się na maszynie i kierowcy. Stosując środki do pielęgnacji łańcucha, zapewniasz mu prawidłowe smarowanie przez cały okres eksploatacji.

Przed podróżą powinieneś sprawdzić czy luz łańcucha jest prawidłowy. Zazwyczaj producent pojazdu podaje w instrukcji jaki luz jest dla niego najbardziej odpowiedni. Przy zbyt mocnym naciągnięciu łańcucha, łańcuch przejmuje rolę amortyzatora i po chwili okazuje się, że masz do wymiany łożyska koła czy wahacza. W skrajnych przypadkach może okazać się, że kartery silnika będą wymagały wymiany. Przy zbyt luźnym łańcuchu często słychać metaliczne uderzenia łańcucha o wahacz. Dodatkowo łańcuch może spaść i narobić bałaganu w maszynie. Ustalając odpowiedni luz łańcucha, sprawdź czy luz jest taki sam niezależnie od tego, w jakiej pozycji zatrzymasz łańcuch. Jednym ze sposobów zużycia się łańcucha jest nierównomierne rozciągnięcie. W skrajnych przypadkach uniemożliwia ono ustawienie prawidłowego luzu. Kolejną rzeczą, na którą warto zwrócić uwagę, oglądając łańcuch, są uszczelniacze. Sprawdź czy wszystkie są na swoim miejscu oraz czy nie widać śladów butwienia na nich. Po długiej eksploatacji zdarza się, że tuleje łańcucha przecierają się, po czym potrafią pęknąć. Żeby ocenić ich stan, wystarczy ruszyć kilka z nich i sprawdzić czy mają luz między pinem a tuleją. W nowych łańcuchach ten luz jest prawie niewyczuwalny. Kręcąc kołem widzisz że łańcuch przycina się w kilku miejscach? To również wskazuje na to, że jego czas się już kończy. Kolejnym objawem zużycia jest duży ruch na boki łańcucha. Nowe łańcuchy można odchylić na stosunkowo niedużą odległość na boki. Stare natomiast potrafią odginać się na tyle, że dotykają oponę, momentalnie ją niszcząc. Przy ocenie stanu łańcucha nie możesz zapomnieć o jego łączeniu. Łańcuchy napędowe można podzielić na te łączone zapinką i te łączone zakuwką. Zapinkę należy zakładać zawsze w kierunku obrotu łańcucha. Przy oglądaniu stanu łącznika należy zwrócić uwagę czy wszystkie elementy są na swoim miejscu, czy piny nie są nadmiernie zużyte oraz czy nie widać żadnych pęknięć czy ubytków.

Podczas zakupu nowego zestawu napędowego zwróć uwagę na odpowiednią jakość łańcucha. Mimo tych samych rozmiarów, modele łańcucha, nawet wśród jednej marki, znacząco różnią się wytrzymałością. Wybierając tani łańcuch, jesteś skazany na ciągłe podciąganie go oraz krótką eksploatację. Przy dobrym zestawie napędowym przebiegi między regulacjami sięgają nawet kilku tysięcy kilometrów.

 Jeśli Twój napęd wymaga wymiany, zapraszam do serwisu.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.